Ziua Mondială a Consumatorului – ne ştim drepturile?

0
980

Cu ocazia Zilei Mondiale a Consumatorului, sărbătorită anual pe 15 martie, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Galaţi anunţă  desfăşurarea unui de acum tradiţional (prima ediţie a avut loc în anul 2000) concurs de desene tematice, legate de semnificaţia acestei zile. Concursul, denumit “Alege! Este dreptul tău!”  se adresează elevilor din clasele I-VI şi se va finaliza, cum este şi firesc, cu premii acordate celor mai bune desene. Regulamentul concursului este disponibil la lynkul  http://www.anpc.ro/articol/572/alege-este-dreptul-tau-1. Toţi elevii interesaţi pot trimite desenele, până pe 21 martie, la  Colegiul Economic Virgil Madgearu.

Totodată, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Galaţi face câteva recomandări legate de drepturile cumpărătorilor, având în vedere că în acest an Ziua Consumatorului se sărbătoreşte sub deviza “Crearea unei pieţe on-line echitabile şi sigure”. Potrivit sursei citate, în Europa, în 2017, 55% dintre europeni au cumpărat produse şi servicii de pe internet iar în România comerțul electronic a crescut vertiginos cu cca 40% (de la 4% la 5,6% din  total cumpărături). “Internetul a schimbat modul în care consumatorii își fac cumpărăturile, iar operatorii economici își fac reclamă și își vând bunurile și serviciile. Comerțul electronic permite consumatorilor și comercianţilor să interacționeze în mod diferit și sporește bunăstarea consumatorilor datorită prețurilor online mai mici și ofertei mai variate. (…) Cel mai important este însă ca cetăţenii – consumatori  să îşi cunoască drepturile şi să se adreseze instituţiilor competente ori de câte ori le sunt încălcate aceste drepturi. Iar instituţiile trebuie să răspundă prompt şi să verifice fiecare caz în parte. Astfel, in cazul achiziţiilor online toate drepturile consumatorilor sunt stipulate in OUG 34/2014. Enumeram cateva dintre cele mai importante:

Înainte  ca un contract la distanţă să producă efecte, profesionistul trebuie să informeze consumatorul cu privire la principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor, denumirea si adresa operatorului economic, preţul total al produselor sau serviciilor (in cazul comunicaţiilor electronice trebuie să se precizeze planul tarifar cu numărul de minute şi traficul de date alocat, tariful pentru apeluri sau traficul de date suplimentar), dreptul şi modalitatea de retragere din contract, etc. În cazul în care se încheie un contract la distanţă prin intermediul telefonului, acesta se derulează doar după ce consumatorul a acceptat in scris oferta. Cu unele excepţii (de exemplu în cazul achiziţionării unor produse alimentare, a unor produse desigilate de consumator şi care nu pot fi returnate din motive de igienă sau de protecţie a sănătăţii, etc) consumatorul îşi poate exercita dreptul de retragere in 14 zile de la primirea produsului. În cazul în care nu este informat de operatorul economic despre dreptul de retragere, acesta poate fi exercitat in 12 luni. În cazul returnării produsului, consumatorul trebuie să achite cheltuielile cu transportul acestora. De asemenea, banii achitaţi pentru produs trebuie să fie primiţi in termen maxim de 14 zile de la data la care consumatorul a anunţat ca doreşte returnarea produsului. Ne dorim ca între cetăţeni si ANPC să se creeze o relaţie de parteneriat, bazată pe încredere reciprocă  si cred că aceasta începe sã se consolideze, pentru că dacă ne uităm la statistici, constatăm că an de an numărul  celor care s-au adresat instituţiei noastre cu diferite sesizări a crescut ajungând la 1569 reclamaţii in anul 2017 . Dintre acestea, 256 de reclamații (16%) vizează achiziții online de produse și servicii, cum ar fi : servicii de telefonie mobilă, produse electrocasnice, componente electronice, produse alimentare,  mobile, etc. În urma cercetării acestora, 73% s-au dovedit a fi întemeiate. De asemenea, CJPC Galati a întreprins în anul 2017 un numar de 1151 de acţiuni de control încheiate cu 770 de procese verbale de constatare a contravenţiilor, valoarea totală a amenzilor fiind de 1233900 lei. Din totalul de 1569 de reclamaţii soluţionate, cca 51% sunt întemeiate sau rezolvate amiabil, valoarea despăgubirilor acordate în urma acestora fiind de 280725 lei. În continuare un număr mare de reclamaţii sunt clasate sau sunt nesoluţionabile datorită neprezentării documentelor de achiziţie, intrării în faliment a firmelor reclamate, sau , în cazul achiziţiilor online, cumpărării produselor de la persoane fizice şi nu de la operatori economici.(Facem menţiunea că OUG 34/2014 nu se aplică decât achiziţiilor de la un operator economic). Pentru a veni în sprijinul consumatorilor care achiziționează produse sau servicii online facem următoarele recomandări: Asigurați-vă că operatorul economic furnizează informații despre nume, adresa geografică, telefon, adresa de e-mail – toate aceste informații trebuie să fie clare și inteligibile și sunt obligatorii pentru comerciant; asigurați-vă că site-ul afișează toate informațiile despre principalele caracteristici ale produselor si serviciilor comercializate, inclusiv prețul total al acestora, pentru a putea fi siguri că acestea sunt ceea ce vă trebuie; comerciantul trebuie să vă informeze despre modalitațile de livrare disponibile și prețul aferent acestora chiar in pagina de prezentare a produsului; prin legislatie, dispuneti de 14 zile in care puteti sa va razganditi; trebuie sa returnati produsele la adresa indicata de comerciant, achitand taxa de transport si fara sa motivati renuntarea la achizitie; ţineți cont că operatorul economic trebuie să vă pună la dispoziție – în format electronic – un formular de retragere sau să vă ofere posibilitatea de a completa orice altă declarație prin care să vă exprimați decizia de retragere din contract. În conformitate cu legislația Uniunii Europene, înainte de a achiziționa un produs, comerciantul trebuie să vă informeze în mod clar și ușor de înțeles despre existența garanției legale de minim doi ani. Este important să tipăriți la imprimantă comanda dumneavoastră și clauzele si condițiile ce apar pe site la momentul cumpărării, pentru situația în care ulterior aveți de rezolvat o dispută cu comerciantul”, spune Carmen Tudor, inspector şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Galaţi.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.