Practici nelegale la încheierea contractelor de credit

0
480

Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor(CJPC) Galaţi a aplicat 12 sancţiuni contravenţionale, în cursul anului 2018, în urma unor acţiuni de verificare a respectării prevederilor legale la încheierea contractelor de credit, cu sau fără ipotecă, de către instituţiile financiar nebancare(IFN) şi casele de ajutor reciproc (CAR).

Comisarii din cadrul CJPC Galati au desfăşurat patru acţiuni de verificare la 19 instituţii de creditare şi au aplicat opt amenzi, în valoare de 43.000 lei şi patru avertismente.

În cazul a patru CAR-uri verificate s-a constatat că nu ofereau posibilitatea consumatorului de a compara şi alte oferte pentru a putea lua o decizie informată, iar unul nu oferea deloc informaţii precontractuale în formă scrisă.

La opt instituţii de creditare s-a constatat că anumite informaţii precontractuale diferă de cele înscrise în contractele încheiate cu consumatorii.

Astfel, s-au constatat în informaţii precontractuale dobânzi penalizatoare diferite de cele înscrise în contracte-în contract 12%/zi întârziere, iar în informaţii precontractuale 12%/lună. De asemenea, comisionul de analiză a dosarului este diferit în informaţiile precontractuale: în informaţii este 390 lei, iar în contract 2.600 lei.

La cinci instituţii de credit erau înscrise două valori ale dobânzii, calculate după formule proprii ce nu se regăsesc în legislaţia în vigoare, iar în contractele de credit încheiate de şase CAR-uri cu consumatorii, existau clauze care contraveneau legislaţiei care interzice caselor de ajutor reciproc să acorde credite garantate cu un bun imobil ori care implică un drept legat de un bun imobil.

S-a constatat utilizarea unor practici comerciale înşelătoare, în cazul reclamelor publicate de două instituţii de credit, astfel: un CAR făcea reclama prin pliante publicitare că oferă credite cu dobânzi începând de la 7,9%, dar în realitatea dobânzile începeau de la 13,92%, iar un IFN făcea reclama prin pliante publicitare că oferă credite fără costuri, deşi, în realitate, se percepea comision de administrare lunară. Având în vedere cele constatate, recomandăm consumatorilor să solicite oferte de la mai multe instituţii de credit şi să analizeze cu atenţie informaţiile precontractuale. De asemenea, să citească toate clauzele din contract înainte de a lua decizia de semnare a acestuia.

DISTRIBUITI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

15 + 3 =