Perseus intră în lucrări de modernizare

0
357

Un “moment istoric” s-a înregistrat, astăzi, la sediul Administrației Fluviale a Dunării de Jos din Galați unde directorul instituției, Dorian Dumitru a semnat contractul de modernizare şi retehnologizare a remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă Perseus, contract semnat cu Chris Groninger, directorul Șantierului Naval Damen Mangalia, unitate care a câștigat licitația de reparare și modernizare a navei gălățene. După cum se știe, în România există doar două nave- spărgător de gheață, respectiv, Perseus și Hercules care mențin navigația pe Dunărea Maritimă, atunci când se formează sloiuri de gheață pe Dunăre. Nava Hercules, aflată la Constața, a fost retehnologizată, însă Perseus, niciodată în cei 30 de ani de când a fost construită la Șantierul Naval Brăila.  Acum, după retehnologizarea în valoare de 50,4 milioane lei – fără TVA, nava va îndeplini atât rolul de spărgător de gheață cât și cel de navă de intervenții la stingerea incendiilor și de asistență umanitară în situații deosebite.

Potrivit lui Dorian Dumitru, directorul AFDJ Galați, eforturile de retehnologizare a navei Perseus au durat timp de șapte ani, respectiv, în 2012, s-a pregătit documentația tehnică, în 2017 a fost emisă HG 95/2017 privind retehnologizarea navei, alocându-se 37,7 milioane de lei, sumă care s-a dovedit insuficientă față de volumul lucrărilor, motiv pentru care la licitația din 2017 nu s-a prezentat nici un ofertant. În 2018 însă Ministerul Transporturilor a majorat cu 33% suma, valoarea totală a bugetului fiind acum de 50,4 milioane de lei. În urma licitației organizate, cîștigător a fost desemnat Șantierul Naval Mangalia. Potrivit contractului, nava Perseus se va afla în lucrări, la Mangalia, timp de 24 de luni, după care durata sa de viață va fi de 20 de ani.  “În luna mai 2018  au fost aprobați indicatorii tehnico economici, iar în septembrie 2018 a fost aprobată Hotărârea de Guvern 716/ 2018, privind alocarea de fonduri pentru retehnologizare. Deci, acești pași au fost făcuți cu rapiditate, și țin să le mulțumesc Ministerului Transporturilor, Ministerului de Finanțe și Guvernului care au înțeles că pentru spargerea gheții pe Dunăre este neceasară această navă și că penttru a fi funcțională, nava trebuie să fie aptă din toate punctele de vedere”, a declarat directorul AFDJ, Dorian Dumitru. Potrivit acestuia, în cei doi ani, cât timp Perseus se va afla în lucrări de retehnologizare, AFDJ Galați va intervene, pentru spargerea gheții pe Dunărea Maritimă cu remorcherele maritime Farul, de 5.000 CP, Galaţi 3, de 2.400 CP şi Gheorghieni 2 de 980 CP. De asemenea, la nevoie se va apela şi la remorcherul maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă Hercules, de 6.600 CP, aflat la Constanța. Cât privește proiectele de viitor, AFDJ Galaţi intenționează să achiziționeze două remorchere maritime cu clasă de gheaţă şi două remorchere fluviale cu clasă de gheaţă, valoarea totală a investiţiei fiind de peste 126 milioane lei, bani din fonduri europene. Termenul de execuţie pentru cele patru nave este de 16 luni din momentul semnării contractului de construcţie. Totodată, AFDJ Galați intenționează să cumpere și două drage cu care va acșiona pe Dunărea Fluvială, pentru menținerea adâncimilor optime navigației. În momentul de față AFDJ nu deține nave proprii pentru dragajul pe Dunărea Fluvială iar lipsa acestora se resimte mai ales când nivelul Dunării scade iar navigatorii sunt nevoiți să ocolească peste 100 de km, pe rute alternative, pentru a nu eșua, operațiuni care conduc la creșterea consumului de carburant dar și la întâzierea convoaielor, lucruri care conduc la pierderi economice semnificative pentru transportatorii navali.

DISTRIBUITI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

six − 5 =