Navigație îngreunată din cauza nivelului scăzut al Dunării

0
636

Nivelul şi debitul Dunării sunt în scădere pronunţată, iar primul semnal este că insula formată din aluviuni, de pe mijlocul fluviului, din dreptul Falezei Dunării este vizibilă, cei mai curajoşi gălăţeni mergând cu barca până acolo pentru a face plajă şi chiar a se scălda. AFDJ Galaţi transmite însă că insula nu ridică probleme de trafic naval, căci nu se află pe şenalul navigabil. Nu aceeaşi situaţie se regăseşte pe Dunărea Fluvială unde inundaţiile din iunie-iulie au adus multe aluviuni care s-au depus pe fundul Dunării, iar acum, nivelul şi debitul scăzute contribuie la acumularea acestopr aluviuni. Navele AFDJ Galaţi acţionează pe diferite segmente, însă previzunile sunt pesimiste, anunţându-se în continuare scăderi de nivel şi debit, aşa cum este, de altfel, şi în amonte de segmentul românesc al fluviului, unde, de asemenea, s-au format praguri ce pun probleme de navigaţie. Astfel, Draga Dunărea, aparţinând Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos acţionează pentru îndepăratarea aluviunilor aduse pe Dunmăre în aval de Siret, iar de săptămâna viitoare aceasta va acţiona în amonte de Prut. Şi pe Dunărea Fluvială se draghează, în zona Gropeni, la km 188, la km 308-309, la Cochirleni şi în aval de Cernavodă.

Şi AFDJ Galaţi a emis un aviz către navigatori prin care  aceştia sunt înştiinţaţi că în zona Cernavodă, între km 300 şi 346 aluviunile strânse pe fundul Dunării fac să nu se mai poată trece cu navele pline cu marfă, căci adâncimea apei este sub 2 metri şi jumătate (adâncimea minimă admisă pentru navigaţie în condiţii de siguranţă). Pentru circulaţie în condiţii de siguranţă, navigatorii sunt direcţionaţi pe ruta ocolitoare, pe canalul Borcea şi doar convoaiele goale de marfă pot naviga pe segmentul Cernavodă. “Datorită scăderii accentuate a cotelor  apelor Dunării pe întregul sector românesc al Dunării,începand cu data de 14.08.2018 navele şi convoaiele ce vor tranzita sectorul de Dunare fluviala cuprins  între Km 300 – Km 346 vor fi obligate sa se incadreze intr-un pescaj corelat cu adâncimile comunicate de catre AFDJ RA Galati pe site-ul www.afdj.ro. Navele şi convoaiele cu un pescaj ce depăşesc adâncimile asigurate vor naviga pe ruta ocolitoare cuprinsa intre Km 346 – Km 240 conform prevederilor Aviz către navigatori nr. 3/1992. Comandanţii navelor şi convoaielor vor lua toate măsurile de respectare a “Regulamentului de Navigaţie pe Dunăre in sectorul romanesc editia 2013” şi a recomandărilor din prezentul aviz. Nerespectarea prezentului aviz atrage după sine răspunderea administrativă, disciplinară sau penală, după caz. Prezentul aviz anuleaza Avizul catre Navigatori nr. 73/07.06.20”, se arată în avizul AFDJ.

Pentru asigurarea adâncimilor de siguranţă, începând de luni, va acţiona în zonă draga Rapide Dredger 2, motiv pentru care AFDJ a emis un alt aviz către navigatori: “începând cu data de 20.08.2018 pe Dunărea fluvială, între Km 304 şi Km 310 va lucra draga “Rapide Dredger 2” pentru asigurarea adâncimilor de navigaţie recomandate de Comisia Dunării. Lucrarile de dragaj se vor desfasura între limita stângă a şenalului şi centru. Activitatea de dragaj se desfăşoară atât pe timp de zi cat si pe timp de noapte într-un program continu 24 h/24 h. Draga va fi semnalizată ziua şi noaptea conform “Regulamentului de Navigaţie pe Dunăre în sectorul românesc” editia 2013. Manevrele drăgii în perimetrul de dragaj şi deplasarea ei la zona de descarcăre şi  retur, se vor face fără a afecta navigaţia în zona de lucru. Navigaţia se va desfăşura cu atenţie mărită, respectându-se următoarele condiţii: 1) pentru trecerea prin zona de dragaj, de la distanţa de minim 5 km, amonte/aval, comandanţii navelor şi convoaielor vor lua legătura în canalul VHF 16, prin apel“ Draga Rapide Dredger 2” pentru a conveni condiţiile de tranzitare a zonei;2) în cazul în care, accidental draga nu răspunde la apel, se vor emite din timp semnale fonice de atenţie şi se vor respecta cu stricteţe semnalele arborate de dragă; 3) pe timp cu vizibilitate redusă (ceaţă, pâclă, etc.) draga se va retrage in afara şenalului navigabil;4) pe Dunărea fluviala, între Km 304 si Km 310, se interzice: -întâlnirea, depăşirea sau navigaţia la aceeaşi înălţime; -producerea de valuri sau efectele de sucţiune;-târârea ancorelor, lanţurilor sau parâmelor. Comandanţii navelor şi convoaielor, conducerile societăţilor de navigaţie şi agenţii economici de agenturare, care transportă mărfuri pe Dunăre, vor lua toate măsurile de respectare a “Regulamentului de Navigaţie pe Dunăre in sectorul romanesc editia 2013”şi a recomandărilor din prezentul aviz. Nerespectarea prezentului Aviz atrage după sine răspunderea administrativă, disciplinară sau penală, după caz”, mai transmite AFDJ navigatorilor. foto-arhiva

DISTRIBUITI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

nine + 5 =