Învățământul dual, un eșec în plan local

0
781

La Galați, sistemul de învățământ dual s-a împiedicat înainte de a porni, căci marii agenți economici, interesați în primă fază de acest sistem, au abandonat apoi ideea văzând că statul mai mult le cere ajutorul decât să le și ofere ceva în schimb. Sistemul de învățământ dual – o premieră la nivel național, care este în funcțiune începând cu acest an școlar – constă în înființarea de clase de meserii (învățământ cu frecvență), la solicitarea agenților economici care acordă chiar și burse elevilor (minim 200 de lei pe lună), urmând ca absolvenții să poată fi angajați de acei agenți economici. Astfel, statul s-a gândit să nu mai sufoce piața de meserii cu profesii de care nimeni nu are nevoie, ci să adapteze învățământul profesional la necesitățile economice locale (având în vedere că sistemul de învățământ profesional stabilește clase de meserii valabile în toată țara, pe când în sistemul de învățământ dual apar clase de acele meserii care sunt “descoperite” într-o anumită zonă a țării).

Totuși, deși normele metodologice ale învățământului  dual au apărut în luna martie a acestui an, cei trei mari agenți economici interesați în primă fază de această idee – combinatul siderurgic, șantierul naval și Menarom – au abadonat ulterior proiectul. “Au venit solicitări de la ArcelorMittal, Damen și Menarom însă proiectul nu s-a putut concretiza pentru că acel calendar a fost strâns…, până s-au prezentat aspectele specifice metodologice … s-a pierdut startul, dar cu siguranță că vom colabora anul viitor. Inspectoratul Școlar vrea să demareze, anul viitor, acțiuni precum Târgul meseriilor, o caravană care să  prezinte părinților și tinerilor avantajele pentru a se putea înființa aceste clase. Vorbim de acei tineri care nu se mai încadrează ca vârstă nivelului școlar de liceu – clasa IX sau X- a –  dar care pot frecventa învățământul seral sau fără frecvență  sau pot opta pentru această posibilitate de a merge la învățământul dual.

În acest sistem de învățământ dual, principalele avantaje sunt cele ale elevilor care primesc burs din partea agentului economic, oferindu-le elevilor și posibilitatea să se angajeze, după terminarea studiilor, dar elevul nu este obligat să rămână la acel angajator, el poate alege orice loc de muncă. În plus, agenții economici au așteptat o corelație între Codul Fiscal și metodologia acestui sistem dual între care acum există o fractură. Totuși, suntem convinși că toate problemele se vor reglementa”, a declarat Pompilia Chifu, inspector școlar adjunct.

“Păi normal că agenții economici nu sunt interesați pentru că ei investesc în pregătirea unor personae care apoi se pot angaja unde vor ele. În plus, nu există deduceri de taxe, prevăzute în Codul Fiscal, pentru aceste cheltuieli pe care agentul economic le face în cadrul învățământului dual”, a spus și Romică Gârneață, lider Cartel Alfa Galați.

“Sistemul de învățământ dual a prins foarte bine dar în alte zone ale țării – Brașov, Cluj – acolo unde și angajatorii oferă un salariu atractiv care fidelizează angajații. Pe când aici oferta salarială de minim pe economie nu este una în măsură să fidelizeze absolventul”, a spus și Lidia Antonescu lider SIP Galați.

DISTRIBUITI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

13 − ten =