Damen a realizat cu succes procedura de aducere în stare de plutire a Navei de Aprovizionare și Cercetare pentru Antarctica (ASRV), purtând numele „Nuyina” și aflată, din 2017, în construcție la Șantierul Naval Damen Galați, o navă complexă care, la finalul construcţiei, va atinge o înălțime de peste 50 de metri cuprinzând nu mai puţin de 10 punți.
Potrivit reprezentanţilor Şantierului Naval Damen Galaţi, „procedura executată cu mare atenție a presupus ridicarea cu șase metri a nivelului apei în camera uscată a docului, proces ce a fost finalizat după două zile. Odată adusă în stare de plutire, nava fost manevrată pe o distanță de 250 de metri până la una din danele de la cheul șantierului, unde procesul de construcție și armare va continua. Nava de Aprovizionare și Cercetare pentru Antarctica având o lungime de 160 de metri este construită pentru filiala Serco DMS Maritime în numele Departamentului Australian pentru Mediu și Energie. Nava a fost proiectată cu scopul de a îndeplini roluri multiple. Ea urmează să furnizeze celor trei stații permanente de cercetare ale Australiei de pe continentul Antarctica precum și stației de cercetare de pe insula Macquarie, provizii, echipamente și personal. În plus, nava va servi ca laborator de cercetare complet echipat pentru o echipă formată din 116 cercetători.
Construcția navei a început în august 2017, odată cu ceremonia de punere a chilei. De la chilă, procesul de construcție a continuat, ajungând acum la nivelul celei de-a patra punți. În prezent, nava este în stare de plutire, construcția acesteia urmând să continue cu poziționarea blocurilor prefabricate de suprastructură, astfel încât la final nava va atinge o înălțime de peste 50 de metri cuprinzând 10 punți. Procesul de construcție implică eforturile a două șantiere Damen diferite: Damen Schelde Naval Shipbuilding din Olanda, care a asigurat partea de proiectare și serviciile de management de proiect și Șantierul Naval Damen Galati, care a realizat construcția și armarea navei. Vorbind despre colaborarea dintre cele două șantiere, Directorul de Proiect Damen, Joop Noordijk a precizat: „Acest proiect beneficiază de excelenta colaborare dintre cele două companii surori – relații care s-au construit pe parcursul execuției anterioare a celor șapte nave pentru Marina Militara olandeza.”
„Este o realizare extraordinară pentru toți cei implicați,” a adăugat Rino Brugge, directorul general al Șantierului Naval Damen Galați. „Încă mai este un drum lung pană la livrarea finală, dar succesul îndeplinirii procedurii de aducere în stare de plutire nu face decât să sublinieze capacitățile deosebite de care dispunem pentru a construi nave extrem de avansate și sofisticate, pentru o paletă variată de clienți din domeniul naval – inclusiv operatori comerciali, dar și contracte militare și guvernamentale.”
Damen Shipyards Group operează 35 de şantiere de construcţii şi reparaţii nave, şi are în jur de 12,000 de angajaţi în întreaga lume. Damen a livrat mai mult de 6.000 de nave în peste 100 de ţări şi livrează anual aproximativ 160 de nave către clienţi de pe întreg mapamondul.
În Şantierul Naval Damen Galaţi lucrează peste 2000 de muncitori, la care se adaugă alţi circa 2000, angajaţi ai alor firme care colaborează cu Şantierul Naval. Şantierul Naval Damen Galaţi (SNDG) se întinde pe o suprafaţă de aproximativ 55 de hectare și aniversează anul acesta 125 de ani de la înfiinţare. Potrivit reprezentanţilor Damen Galaţi, de la preluarea de către Grupul de Şantiere Damen, „șantierul a livrat 29 de nave militare către treisprezece ţări diferite, inclusiv ţări membre ale NATO și UE. La Galaţi s-au construit nave de manevră ancoră, nave pentru paza de coastă, nave de patrulare/militare, nave tip portcontainer, tip RoRo, feriboturi, drage și barje. Remorcherele tip ASD 3212 purtând semnătura Damen sunt o prezenţă obișnuită pe calele de lansare ale șantierului din Galaţi, în scurtul lor drum către Dunăre. Pe lângă ambarcaţiuni, nave de deservire a echipajelor și nave de mărfuri, Damen Galaţi și-a clădit rapid o bogată listă de referinţă a navelor construite în care se regăsesc produse de top din portofoliul Damen. Printre proiectele cele mai notabile menţionăm Nava de Suport Logistic de 205 m ‘Karel Doorman’ construită pentru Marina Militara olandeză, primul Remorcher complet Hibrid de 28 m construit pentru compania olandeză de remorcaj Iskes, Nava de Cercetare ‘Simon Stevin’ construită pentru guvernul flamand dar și Nava tip Heavy Lift pentru compania Jumbo, ‘Fairplayer’. Dintre proiectele recente demne de adăugat amintim: Damen Offshore Carrier 8500 Maersk Connector, o nouă generație de nave pentru instalarea cablurilor submarine, Nava de Suport Logistic Bibby WaveMaster 1, cu funcționalitate ‘walk-to-work’ și design nou personalizat pentru operațiuni în zonele cu platforme eoliene, Nava de Aprovizionare și Cercetare a Antarcticii pentru Divizia Australiei pentru Antarctica, navă care va facilita Australiei explorarea mai largă a Oceanului de Sud și a Continentului Antarctica. Pe lângă standardele de calitate Damen, Șantierul Naval Damen Galați integrează un Sistem de Politică a Calității în procesul său de management. Sistemul îndeplinește următoarele standarde: ISO 9001:2008 pentru Sistemul de Management a Calității, OHSAS 18001:2008 pentru Sistemul de Management Ocupațional de Sănătate & Securitate, ISO 14001:2005 pentru Sistemul de Managementul Mediului, Lloyd’s Register JH 143 privind Evaluarea de Risc și Certificatul AQAP 2120 (Publicații Allied Quality Assurance / Standardizare NATO)”.