O afacere bună pentru Damen Shipyards Group, multinaţionala din care face parte şi Șantierului Naval din Galați, care a preluat pachetul majoritar de acțiuni al Șantierului Naval Daewoo din Mangalia, la o sumă cu mult mai mică decât suma vehiculată anterior. Potrivit publicaţiei “Business Korea”, Grupul sud-coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) a semnat vineri acordul cu Damen Shipyards Group privind vânzarea participaţiei sale de 51% în subsidiara sa din România, Şantierul Naval Mangalia – Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), pentru 29 de miliarde woni, adică 25,87 milioane de dolari. Suma vehiculată pentru această tranzactie era estimată între 50 şi 80 miliarde won, adică între 43,5 şi 69,6 milioane dolari. DSME şi Damen Shipyards Group estimează că tranzacția va fi finalizată până pe 29 noiembrie. Daewoo Mangalia Heavy Industries SA a fost constituită în ianuarie 1997 ca o societate mixtă româno-coreeană, cu un capital social de 103,92 milioane dolari, din care 53 milioane (51% din acţiuni) aparţinând Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. şi 50,92 milioane dolari (49% din acţiuni) aparţinând societăţii Şantierul Naval 2 Mai Mangalia, societate din portofoliul Ministerului Economiei, care devine astfel, alături de Damen Shipyards Group, al doilea acționar al Şantierului Naval Mangalia, cu o participație de 49%.
Grupul sud-coreean a început discuțiile pentru vânzarea Şantierului Naval din Mangalia anul trecut, în cadrul eforturilor de restructurare a operațiunilor internaționale ale companiei. Tranzacţia va reduce povara financiară a DSME, cel mai mare producător de nave din lume în funcţie de portofoliul de comenzi. În 2016, DSME a înregistrat pierderi nete de 2.700 miliarde woni, iar datoria sa era de 27 de ori mai mare faţă de capitalul său. Împreună cu rivalii săi sud-coreeni, Hyundai Heavy Industries şi Samsung Heavy Industries, DSME a dominat timp de 10 ani piaţa mondială a construcţiilor de nave. În ultimii ani, însă, sectorul construcţiilor de nave a trecut printr-o perioadă dificilă din cauza supraofertei mondiale de vase şi a competiţiei acerbe pe preţuri venită din China.
În articolul apărut în “Business Korea” se spune că în primii patru ani după achiziţie, şantierul naval Mangalia era printre primele zece companii din România, înregistrând o creştere rapidă, dar după 2008 compania a avut de suferit de pe urma eroziunii capitalului, din cauza scăderii numărului de comenzi, a întârzierilor în producţie şi a pierderilor masive provocate de criza financiară globală.