Cât va mai creşte Dunărea? Ne inundăm sau nu?

0
2720

Nivelul Dunării a atins, în această dimineaţă cota de 555 de cm, în creştere cu 11 cm faţă de cota de vineri, însă cu 5 cm sub Cota de Atenţie (560 cm). Deşi hidrologii nu au prognozat, pentru Galaţi, o creştere a cotei, pentru următoarele şapte zile (de pildă, cu 15-25 de cm în următoarele 48 de ore, la Brăila), astfel încât să de depăşescă cea de inundaţie (600 de cm), topirea accelerată a zăpezii depuse în ultimele zile în ţară ar putea da peste cap matematica specialiştilor.

Deocamdată însă, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi a emis un aviz către navigatori prin care acestora li se interzice să circule cu viteză, pe sectorul românesc al Dunării. “toţi armatorii au obligaţia să instruiască comandanţii de nave şi convoaie aflate în marş astfel încât navigaţia să se desfăşoare cu viteză redusă, până la limita de navigabilitate, fiind interzisă producerea de valuri sau efecte de sucţiune în scopul protejării malurilor şi a construcţiilor hidrotehnice cu rol de apărare împotriva inundaţiilor. Totodată, navele aflate în staţionare au obligaţia de a lua măsuri sporite de siguranţă pentru evitarea producerii unor evenimente de navigaţie”, se arată în avizul AFDJ.

Potrivit şefului AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, preventiv, gurile de scurgere în Dunăre a apei pluviale de la Dana 16 (din dreptul Poliţiei de Frontieră) au fost obturate cu cepuri din lemn, pentru ca apa fluviului să nu refuleze pe uscat.   Totodată, şeful AFDJ Galaţi spune că atât cotele dar şi debitul Dunării – 11.100 mc/secundă faţă de media multianuală a lunii martie, de 6.700 mc/s -,  pun probleme legate de sistemul de semnalizare, unele balize fiind antrenate de curenţi şi mutate de la locurile lor. La acest lucru contribuie şi resturile vegetale dar şi PET-urile care plutesc pe Dunăre. Pentru a le strânge, AFDJ acţionează pe raza danelor aflate în folosinţă (de la Perseus, până în dreptul monumentului la Elice), navigatorii strângând, din bărci, mizeria de la suprafaţa apei, acţiune desfăşurată şi ca urmare a avertismentelor primite din partea Gărzii de Mediu Galaţi. Aceeaşi acţiune a avut loc, zilele trecute, şi la Punctul de Trecere Bac, compania închiriind o macara şi o barjă pe care s-a strâns mizeria de la suprafa apei.

Revenind la nivelul Dunării, cota de 555 de cm şi chiar nici atingerea Cotei de Atenţie, de 560 de cm, nu ar trebui să îngrijoreze populaţia, având în vedere experienţa anilor trecuţi şi cotele istorice deja stabilite la Galaţi.

Reamintim că cea mai mare cotă a Dunării s-a atins, la Galaţi în 5 iulie 2010, când nivelul a ajuns la 677 de cm, cu 13 cm mai mult faţă de cota istorică înregistrată în anul 2006. De altfel, în iunie-iulie 2010, Galaţiul a traversat o perioadă tensionată, viitura de pe Dunăre fiind monitorizată permanent, având în vedere că exista pericolul inundării agenţilor economici şi populaţiei din Valea Oraşului. Ca măsuri de precauţie, de-a lungul a 4,5 km, pe malul Dunării, sute de militari, pompieri şi voluntari au construit atunci un dig din saci cu nisip cu o înălţime de 1,5 m, iar pe alte două străzi din Port s-au instalat hidrobaraje. Din fericire, digul a rezistat viiturii, deşi autorităţile locale erau pregătite să evacueze circa 8.000 de oameni din zona Portului. Totuşi, apa a inundat atunci Faleza Dunării, dar şi Şantierul Naval, înregistrându-se pagube de zeci de milioane de euro.

Ultima alertă de viitură pe Dunăre s-a înregistrat în luna mai a anului 2014, când cota a ajuns până la 605 cm (cu 5 cm peste Cota de Inundaţie), moment în care restaurantele de pe malul Dunării au fost inundate, iar în Şantierul Naval Damen Galaţi s-a instalat, pe o lungime de 40 de metri, un dig din saci cu nisip, pentru evitarea inundării platformei economice.     (foto-arhiva)

DISTRIBUITI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

8 + seven =