Ca urmare a informaţiilor apărute în presă, referitoare la calitatea serviciilor de transport public local oferite de Transurb S.A. şi presupusele datorii ale municipalităţii către societate, Primăria municipiului Galaţi comunică următoarele aspecte:
Societatea Transurb S.A. iese pentru a doua oară în spaţiul public vehiculând informaţii eronate cu privire la eventuale datorii pe care ordonatorul principal de credite, Primăria municipiului Galaţi, le-ar avea. Această atitudine considerăm că este una abuzivă şi este menită să aducă pe de o parte panică în rândul cetăţenilor, iar pe de altă parte să denigreze imaginea administraţiei publice locale.
Unul dintre aspectele vehiculate este legat de regularizarea preţului pe kilometru pentru perioada mai 2016 – decembrie 2017 şi acoperirea acestor cheltuieli. Conform HCL nr. 730 din 19.12.2017, ”suma rezultată din regularizare se va achita în tranşe până la data de 31 decembrie 2018”. Până la acest moment, s-au făcut plăţi în valoare de 11.054.815 lei. De aici rezultă că mai sunt de plătit, până în luna decembrie a acestui an, 6.699.117, 11 lei. După cum se poate observa, a mai rămas de plătit către societatea de transport public local o treime din suma reprezentând regularizarea preţului pe kilometru.
Compensaţia pe tarif pe luna martie 2018 este în valoare de 643.954 lei. Factura a fost înaintată către Primăria Galaţi la data de 3.05.2018 cu scadenţă de plată în 30 de zile de la data facturării. Asta înseamnă că vorbim despre o factură curentă, nicidecum de o datorie.
De asemenea, Primăria municipiului Galaţi aduce la cunoştinţa cetăţenilor faptul că achită regulat sumele asumate prin Hotărâre de Consiliu Local drept subvenţii pentru anumite categorii de călători, respectiv pentru 46.000 de persoane de la nivelul oraşului Galaţi. Doar pentru luna martie, factura ce conţine decontul acestor facilităţi pe care Primăria le acordă călătorilor a fost înaintată către municipalitate la data de 26.04.2018 cu scadenţă de plată în termen de 30 de zile de la data facturării. Valoarea acestei facturi este de 2.621.640 de lei. Din nou, este vorba despre o factură curentă şi nu de o datorie sau de o sumă restantă. Primăria Galaţi a achitat deja 1.103.567 lei din această sumă.
Societatea Transurb S.A. înregistrează datorii către ANAF.
Din sumele achitate lunar de Primăria Galaţi către Transurb S.A., peste 500.000 de lei sunt viraţi către ANAF, aceasta fiind suma eşalonată pe care municipalitatea o plăteşte în contul datoriilor pe care societatea le are către această instituţie. Vârful de plăţi, înainte ca societatea să obţină această reeşalonare, a fost înregistrat în luna februarie, când Primăria Galaţi a plătit 3.896.086 de lei pentru a acoperi aceste datorii ale societăţii de transport public.
Toate datele financiare prezentate mai sus indică faptul că Primăria municipiului Galați îşi achită, conform înţelegerilor contractuale, toate obligaţiile financiare către societatea de transport public local.
Mai mult decât atât, principala preocupare a actualei conduceri a administraţiei publice locale este ridicarea standardului privind calitatea serviciilor şi se implică direct în acest demers.
Înnoirea parcului auto cu cele 14 troleibuze noi este primul pas în acest sens, urmând, în viitorul apropiat, achiziţionarea a 50 de autobuze hibrid şi 20 de autobuze mici. Achiziţia pentru aceste mijloace de transport a fost deja demarată. Un al doilea pas va fi implementarea sistemului de E-ticketing menit să eficientizeze toate aspectele ce ţin de transportul de călători din oraşul Galaţi.
Aspecte descoperite în cadrul controlului de audit la Transurb S.A.
În cadrul etapei de analiză a auditului tehnico-economic de la societatea Transurb S.A. s-au descoperit numeroase erori care duc exact către o funcţionare deficitară din punct de vedere economic
- Nu există o evidenţă electronică a lucrărilor realizate în autobază privind evidenţa activităţilor de întreţinere şi reparaţii a mijloacelor de transport. Nu pot fi urmărite cu exactitate numărul de ore prestate de personalul care a efectuat lucrările, nu se ştie ce tip de lucrări au fost efectuate şi în ce interval de timp au fost făcute şi nici de ce o parte dintre autovehicule au necesitat intervenţii pentru reparaţii mai dese.
- Nu există informaţii de la producătorii de mijloace de transport privind parametrii tehnici ai acestora (cărţi tehnice, date relevante despre starea tehnică a maşinilor etc.).
- Transurb S.A. nu are normative adaptate la parcul auto şi activitatea curentă astfel nu pot fi analizate consumurile şi nici nu poate fi urmărită utilizarea resurselor.
- S-a constatat, de asemenea, că Transurb S.A., în perioada analizată, a efectuat două tipuri de transport, respectiv pentru călători şi convenţie, cu aceleaşi mijloace de transport în condiţiile în care contractul de delegarea gestiunii prevede mijloace de transport separate pentru cele două activităţi. De aici rezultă uzarea excesivă a unor autovehicule nejustificat.
Vă aducem la cunoştinţă că, până la această oră, nici una dintre măsurile pe care echipa de control le-a recomandat nu a fost luată în calcul şi pusă în practică. Aceste măsuri constituie obligaţii pentru operatorul de transport în comun încă din luna decembrie a anului 2017.
Primăria municipiului Galaţi nu doreşte să aducă acuzaţii către Transurb S.A. Cu toate acestea, acoperirea unui management defectuos al resurselor cu acuzaţii false aduse către municipalitate privind achitarea datoriilor financiare nu poate fi susţinută de apariţia plătită în presă a unor comunicate denigratoare. Banii respectivi ar fi putut fi folosiţi pentru bunul mers economic al societăţii şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă pentru salariaţi.